Pedagogisk virksomhet/ undervisningserfaring:
Narkotika-arbeid.
På lærerskoler,sykepleierskoler var målet å få til positive holdninger til de ungdommer som av en eller annen grunn hadde begynt med stoff, fakta om stoff oghvordan hjelpe ut fra hverdagslige signaler, og hjelpeinstanser. Overfor foreldre o.a. var målet å få til positive holdninger samtidig som fakta om signaler og stoffer ble fokusert. Ledet samtalegrupper for elever i risiko, i ungdoms- og videregående skoler. " veiledningsgrupper for lærere med problemelever i klassen. " klassemøter der mobbing var problem blant elevene. " samtalegrupper for foreldre med ungdommer med rusproblemer.(Kveld.) " samtalegrupper for ungdommer som sonet i fengsel. (Kveldstid) " veilednings-møter for helsesøstre, rådgivere og sosiallærere i skolene. Undervist om rusmidler/ hjelpetiltak i :
I Klassene: Før jeg gikk i klassen fikk jeg kort informasjon av lærer, så jeg kunne best mulig utnytte timen. Samtaler: Påtross av 1 kontordag pr. uke i Oslo Helseråd ble det en økning fra 1971 i konsultasjoner og hjembesøk til foreldre av rusmisbrukere, det ble flere ungdommer i Oslo-skolene som brukte narkotiske stoffer, og en del ungdommer i og utenfor skolene som oppsøkte meg for samtale og hjelp. På lærerskoler, sykepleierskoler og andre møter for voksne, var målet å få til avstandstaking til narkotiske midler, økt innsikt i personlige rusforhold, positive holdninger til de ungdommer som av en eller annen grunn begynte med stoff, fakta om stoff og om hvordan en kan hjelpe ut fra hverdagslige signaler, og hvilke hjelpeinstanser som kunne benyttes. Overfor foreldre o.a. var målet å få til positive holdninger, vise deres rollebetydning, samtidig som fakta om signaler og stoffer ble noe fokusert. På sykepleierutdanningen, avdeling i Bjerregaardsgt. har jeg i 1 ½ år veiledet med-kolleger som har hatt studenter ute i praksis. I 1996 leverte jeg et forslag til 2-års kursopplegg i Faglig veiledning som en etterutdanning til dekanus ved SU.. Senere leverte jeg også forslag til en brosjyre til praksisstudenter om misbruk av rusmidler i helsevesenet. Brosjyren ble laget etter noen erfaringer med medikamentmisbruk hos helsepersonell, innsmugling av narkotika til pasient og sterkt ruset mor som kom på besøk til sitt barn, og hvor sykepleierstudentene var hjelpeløse. Jeg har undervist i psykologi , i etikk, flerkulturell sykepleie, eksistensiell og åndelig omsorg, offentlig helsearbeid og stoffmisbruk. Av metoder har jeg benyttet audiovisuelle hjelpemidler, overhead og Power-point i tillegg til tavlebruk og stensiler. I tillegg til å holde meg til pensum, har jeg et par ganger tatt med besøkende i klassen , intervjue dem foran klassen, og deretter latt studentene selv kunne stille spørsmål. Det har vært tidligere stoffmisbrukere, en kronisk revmatiker med sterkt handicap, og to cancer-opererte pasienter. Hvert år har jeg fulgt opp studenter i praksis på sykehus og ute i primærhelsetjenesten. Skolen er avhengig av gode kontaktsykepleiere som kan dyktiggjøre studentene til praktisk arbeid og personlig utvikling. Av den grunn har jeg gitt veiledning, ikke bare til studentene, individuelt og i gruppe, men også gitt tilbud til kontaktsykepleierne, særlig når de har kort arbeidserfaring eller har ”spesielle” studenter som de strever med. Videre har jeg veiledet hvert år i ASYK-oppgaver, sensorert i Omgivelsesykepleie Har fått seniorstipend, vikarstipend og FoU-tid for å skrive HiO-rapport 1998, nr.12, HiO-rapport 1999, nr.12, HiO-notat 1999, nr.9 og gjennomføre et prosjekt initiert av Norsk Kommuneforbund 1997/98. Arbeider nå med et prosjekt om Eksistensielle og åndelige behov. |
Pedagogikk
Abonner på:
Innlegg (Atom)